راهنمای خرید تجهیزات پزشکی

راهنمای خرید تجهیزات پزشکی
8 اسفند 1401

با پیشرفت علم و تکنولوژی تجهیزات پزشکی نیز گسترده‌تر شدند تا بهتر بتوانند پاسخگوی نیازهای بشری برای بدست آوردن سلامتی باشند. سلامتی بدن از مهمترین نیازهای بشریت است و در زمان از دست دادن به دنبال هر راهی برای بازگشت این نعمت خدادادی هستند. تجهیزات پزشکی ابزار کار پزشکان بوده و پس از تشخیص بیماری توسط پزشک، روند درمان را سرعت بخشیده و نقاهت بیمار را کوتاه می‌کنند. تجهیزات پزشکی بخش زیادی از لوازم قابل استفاده در مراکز درمانی را شامل می‌شود و دسته بندی‌های متعددی برای آن در نظر گرفته می‌شود. اما خرید آن نکاتی دارد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. برای مطالعه راهنمای خرید تجهیزات پزشکی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دسته بندی تجهیزات پزشکی

پیش از خرید تجهیزات پزشکی خوب است مروری بر دسته بندی این تجهیزات داشته باشیم:

تجهیزات معاینه

لوازم مورد استفاده برای معاینه از ساده‌ترین تجهیزات پزشکی به حساب می‌آیند که امروزه اقلام متعددی از آن در منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این ابزار دیگر نیازی به مراجعه مراکز درمانی برای گرفتن فشار خون ساده یا تست قند نخواهید داشت. از در دسترس‌ترین تجهیزات پزشکی مناسب برای معاینه، فشار سنج‌ها هستند که عمدتا به صورت دیجیتالی به فروش می‌رسند و استفاده از آن‌ها نیاز به تخصص ندارد. همه افراد در هر سنی امکان کاربرد این ابزارها را داشته و بدون هیچ مشکل سلامت بدن خود را بررسی می‌کنند. تب سنج نیز نمونه دیگری از انواع تجهیزات پزشکی بوده که در منازل قابل استفاده است. بسیاری از این لوازم معاینه قیمت بسیار بالایی نداشته و با صرف هزینه مناسب شما را از مراجعه زیاد به درمانگاه دور می‌دارد. البته توصیه می‌شود در شرایط اورژانسی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید و به هیچ عنوان با کمک ابزار معاینه اقدام به خوددرمانی در منزل نداشته باشید.

تجهیزات عمومی

همه آنچه در مراکز درمانی ثابت بوده و برای انواع بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد در دسته تجهیزات پزشکی عمومی قرار دارد. میز، صندلی، برانکارد، تخت، ویلچر و... نمونه‌ای از تجهیزات عمومی محسوب می‌شوند. معمولا مراکز درمانی خرید این بسیاری از تجهیزات پزشکی را به صورت دوره‌ای انجام نمی‌دهند. اما برخی از این تجهیزات مانند پنبه، الکل، روکش تخت و... که یک بار مصرف یا چند بار مصرف هستند، عمده خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات درمانی

تجهیزات درمانی جدا از دارو بوده و به لوازمی مانند سرنگ، سوزن، پنست و... که ابزار درمان به حساب می‌آیند، اطلاق می‌شود. این تجهیزات نیز عمدتا یکبار مصرف بوده و خرید آن با حجم بالا انجام می‌گیرد. قیمت این ابزار به دلیل یکبار مصرف بودن پایین‌تر از تجهیزات دیگر بوده و افزایش آنچنانی ندارد. به هرحال برای مراکز درمانی و مطب‌ها، خرید عمده و بدون واسطه به صرفه‌تر خواهد بود.

تجهیزات آزمایشگاهی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی لوازم آزمایشگاهی هستند. همانطور که می‌دانید در آزمایشگاه تشخیص بیماری انجام می‌گیرد و کمترین خطا در تشخیص خطر جانی را برای او در پی دارد. به همین دلیل باید در آزمایشگاه از مطمئن‌ترین و بهترین محصولات و دستگاه‌ها استفاده شود. مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در آزمایشگاه استفاده می‌شود شامل:

  • دستگاه تجزیه‌کننده مواد و ترکیبات شیمیایی خون
  • دستگاه شمارنده سلول‌های آزمایشگاهی و گلبول ها
  • دستگاه طیف سنج خون

تجهیزات اتاق عمل

تجهیزات اتاق عمل جز حساس‌ترین تجهیزات پزشکی به حساب می‌آید که استریل بودن آن اهمیت زیادی دارد. این ابزار و تجهیزات باید از دارای بالاترین کیفیت بوده تا عملیات جراحی با موفقیت هر چه بیشتر انجام گیرد. برخی از تجهیزات پزشکی مخصوص اتاق عمل شامل مانیتور، تجهیزات بیهوشی بیمار، میز مایو، نگهدارنده‌ها، دستگاه مکش یا ساکشن و... می‌باشد.

تجهیزات تشخیصی

برخی از لوازم در مراکز درمانی جهت تشخیص بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل بخش گسترده‌ای از انواع دستگاه‌های پیشرفته و پیچیده است. البته بخشی از این تجهیزات دربرگیرنده محصولات ساده‌تر بوده و برای معاینه‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند نمونه از دستگاه‌های تشخیصی که هزینه بسیار بالایی دارند شامل دستگاه ام آر آی، پرتونگاری، الکتروکاردیوگرام و... است.

نکات مهم خرید تجهیزات پزشکی

از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید لوازم پزشکی باید به آن توجه داشته باشید فروشگاهی است که قصد خرید از آن را دارید. به دلیل افزایش بیمار و استفاده متعدد از بسیاری تجهیزات پزشکی، افراد سودجو همواره در پی اجرای ترفندی برای کلاهبرداری از خریداران تجهیزات پزشکی هستند. به همین منظور دست به تولید محصولات پزشکی تقلبی زده و مشابه نمونه اصل را وارد بازار می‌کنند. بنابراین با دیدن تجهیزات پزشکی که قیمت بسیار پایین‌تری از حد معمول دارند، به اصالت کالا و کیفیت محصول مشکوک شوید. همانطور که گفته شد تجهیزات پزشکی مستقیما با جسم افراد در ارتباط بوده و استریل نبودن آن به معنای بازی با جان بیمار است. پیش از خرید تجهیزات پزشکی مجوزهای فروشگاه ارائه دهنده خدمات را بررسی کرده و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.
برای خرید تجهیزات پزشکی یکبار مصرف، به دنبال شرکت‌هایی باشید که بدون واسطه فعالیت کرده یا با شرایط ویژه‌ای به شما محصول می‌فروشند. خرید عمده این تجهیزات پزشکی نیز از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بود و به نفع خریدار خواهد شد. برای خرید دستگاه‌های تجهیزات پزشکی نیز با متخصصان و پزشکان مرتبط مشورت کنید و به روزترین دستگاه موجود را سفارش دهید. می‌توانید سفارش تجهیزات پزشکی را به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام دهید. امروزه بسیاری از خرید و فروش‌ها از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود. بر همین اساس این سایت‌ها برای رقابت با هم، شرایط ویژه را برای فروش در نظر می‌گیرند که در اکثر مواقع به نفع خریدار است. به این ترتیب می‌توانید بدون صرف وقت در بازارهای تجهیزات پزشکی، هر تعداد از محصول را که خواستید سفارش دهید و درب محل کار تحویل بگیرید.

قیمت تجهیزات پزشکی


قیمت تجهیزات پزشکی به عوامل مختلفی مانند کیفیت متریال به کار رفته، شرکت تولید‌کننده، خارجی یا داخلی بودن محصول و... بستگی دارد. خرید از سایت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی برای شما این امکان را فراهم می‌کند که قیمت محصولات و برندهای مختلف را باهم مقایسه کرده و براساس آن انتخاب نهایی را انجام دهید. بسیاری از سایت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی دارای مشاوره تخصصی بوده و در صورت لزوم می‌توانید از راهنمایی‌های آن‌ها برای خرید استفاده کنید.  
 

نظرات کاربران

شما می توانید دیدگاهتان در مورد این مطلب را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس :
  • نظری برای این مقاله ثبت نشده است