همه چیز درباره تجهیزات پزشکی

همه چیز درباره تجهیزات پزشکی
24 اسفند 1401

در همه کشورهای استفاده از جدیدترین و به روزترین تجهیزات پزشکی برای خدمت رسانی به بیماران اهمیت بالایی دارد. کشور ایران نیز یکی از پیشتازان این عرصه بود و بخش زیادی از تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور انجام می شود. کالاهای درمانی ارتباط مستقیمی با سلامت و جان انسان دارند. به همین دلیل کیفیت و مرغوبیت آن ها بسیار مهم بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت. دسته بندی تجهیزات پزشکی بسیار گسترده است و بر اساس موضوعات مختلف از چند گروه بندی مختلف برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را پیرامون انواع تجهیزات پزشکی بیان کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه تجهیزات پزشکی

پژوهش هایی در سال 2006 انجام شد که نشان داد ارزش تجهیزات پزشکی در بازارجهانی 2.5 میلیارد دلار است. در همان سال ها و بر اساس پیش بینی کارشناسان، این عدد 220 تا 250 میلیارد دلار برای سال 2013 تخمین زده شد. بازار جهانی خرید و فروش تجهیزات پزشکی بسیار گسترده بوده و حدود 40 درصد آن در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار دارد. به همین ترتیب 25 درصد اروپا، 15 درصد ژاپن و 20 درصد باقی مانده شامل حال سایر کشورها می باشد. امروزه کشور ایران نیاز با صادرات بخشی از تجهیزات پزشکی مهم، سهم کوچکی در این بازار بزرگ دارد.

دسته بندی تجهیزات پزشکی بر اساس سایت آمازون

سایت آمازون از بزرگ ترین سایت های جهانی در خرید و فروش انواع کالا است. این مجموعه قدرتمند دسته بندی را برای کالاهای پزشکی مشخص کرده است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت:
دستگاه های غیر تهاجمی: دلیل نامگذاری این دسته بندی کالاهایی است به صورت مستقیم درون بدن استفاده نمی شوند و مصرف خارجی دارند. برای مثال صندلی چرخدار، عصا، کلیه مصنوعی و... نمونه هایی از این محصول هستند.
دستگاه های تهاجمی: این تجهیزات پزشکی شامل کالاهای مانند دستکش، لنز و... است که استفاده خارجی دارند.
دستگاه تهاجمی جراحی: برخی از تجهیزات پزشکی که در اتاق عمل و برای جراحی بیمار مورد استفاده قرار می گیرند در این دسته بندی جای دارند. این لوازم شامل سوزن، چاقوی جراحی، کاتر و... است.
تجهیزات فعال: به دستگاه هایی که نیازمند منابع خارجی هستند تجهیزات فعال گفته می شود. عموما از این دستگاه ها برای تشخیص بیماری استفاده می شود. چند نمونه از تجهیزات فعال شامل عکس برداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و... است.
تجهیزات کاشتنی: هر گونه دستگاهی که جهت درمان در بدن فرد بیمار کار گذاشته شود در دسته تجهیزات کاشتنی قرار دارد. لنزهای داخل چشمی، کاشت حلزونی، ایمپلنت و... چند نمونه از این تجهیزات پزشکی است.

دسته بندی تجهیزات پزشکی از دیدگاه وزارت بهداشت انگلستان

کلاس 1 : شامل صندلی چرخدار، گوشی پزشکی، فشار دهنده زبان
کلاس IIa: شامل انواع گیره جراحی، لوله های تراکئوتومی، پرکردن دندان
کلاس IIb: ونیلاتور ریه، صفحه تثبیت استخوان و...
کلاس III: محرک مغزی، ضربان ساز، دریچه های قلب و...

طبقه بندی تجهیزات پزشکی بر اساس نوع کاربرد

نوعی از طبقه بندی تجهیزات پزشکی بر پایه شیوه کاربرد آن ها انجام می شود. در ادامه به چند نمونه از مهم ترین دسته های تجهیزات پزشکی اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات تشخیصی

برای تشخیص بیماری نیاز به انواعی از تجهیزات است که عمدتا در مراکز درمانی و توسط متخصصان مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزارها وضعیت سلامت بیمار را بررسی کرده و براساس میزان مشکلاتی که در بدن وجود دارد، تجویز درمان انجام می گیرد. ماشین ایکس ری، ام ای ای، اولتراسونیک، پرتوپزشکی، شنوایی سنجی، سی تی اسکن، الکتروکاردیوگرام و... چند نمونه از این تجهیزات پزشکی مهم و حیاتی هستند. با استفاده از این ابزارها هر گونه بیماری و ناهنجاری در بدن افراد مشخص شده و درمان با آگاهی بیشتری انجام می گیرد. این دستگاه ها قیمت بسیار بالایی داشته و جز گران قیمت ترین تجهیزات پزشکی به حساب می آیند. هر چه سال ساخت دستگاه های نامبرده جدیدتر باشد خدمات بهتری ارائه داده و پاسخدهی مطمئن تری را به وجود می آورند. بخشی از تجهیزات پزشکی حوزه تشخیصی توسط شرکت های داخلی و طبق استانداردهای جهانی ساخته می شود. بخشی دیگر نیز توسط واردکننده های داخلی از کشورهای پیشرفته خریداری می شود.

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی شامل هر نوع ابزاری است که برای بررسی وضعیت بیمار، جراحی و درمان استفاده می شود. برخی از ابزارها که برای معاینه بیمار به کار می روند، ثابت بوده و به صورت استریل شده مورد استفاده قرار می گیرند. اما بخش زیادی از این تجهیزات دندانپزشکی یکبار مصرف است. تمامی دستگاه هایی که در دندانپزشکی استفاده می شود جهت تشخیص وضعیت بیمار و درمان سریع تر بوده و جز تجهیزات گران قیمت محسوب می شوند. برای مثال چراغ های جراحی که برای دید بهتر دندانپزشک استفاده می شوند جز تجهیزات ثابت در مطب ها و مرکز درمانی هستند. از مزایای استفاده این چراغ ها خنک نگه داشتن فضای تحت نظر است تا شرایط مطلوبی را برای بیمار و پزشک به وجود آورد. چراغ هایی که به رنگ سفید هستند میزان حرارت کمتری تولید کرده و دید بدون سایه را برای دندان پزشک به وجود می آورند. به این ترتیب درمانگر با تمرکز و دقت بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

تجهیزات آزمایشگاهی

در آزمایشگاه پزشکی کار تشخیص بیماری و بررسی نمونه ها انجام می گیرد. آزمایشگاه از بخش های پر هزینه در مراکز درمانی است که از دستگاه های گران قیمت و پیچیده ای تشکیل می شود. در آزمایشگاه های تشخیصی نیز مانند بسیاری از بخش های دیگر لازم است از دستگاه های پیشرفته و جدیدی استفاده شود تا بررسی نمونه های بیمار با به روزترین دانش دنیا انجام گیرد. بخشی از این تجهیزات شامل بررسی خون و ادرار، شمارنده دیفرانسیل، بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه سانترفیوژ، فیلم فوتومتر، الکترولیت آنلایزر، سیستم میکروبیولوژیکی، اتوآنلایزر و... است.
البته لازم به ذکر است که بخش زیادی از تجهیزاتی که در آزمایشگاه استفاده می شوند یکبار مصرف بوده و هزینه کمتری دارد. در صورتی که تصمیم به خرید تجهیزات پزشکی یکبار مصرف دارید، خرید آن را به شکل عمده و از فروشگاه های معتبر انجام دهید تا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. برای خرید دستگاه های ثابت نیز با مشاوران سایت های فروشگاهی تجهیزات پزشکی مشورت کنید 

نظرات کاربران

شما می توانید دیدگاهتان در مورد این مطلب را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس :
  • نظری برای این مقاله ثبت نشده است